Strona główna Dieta Jagody acai – właściwości owoców, charakterystyka, opinie i zastosowanie w odchudzaniu

Jagody acai – właściwości owoców, charakterystyka, opinie i zastosowanie w odchudzaniu

by Redakcja
deser z jagodami acai

Owoce acai wzbudzają stale rosnące zainteresowanie wśród dietetyków i sympatyków zdrowego odżywiania. Wszystko to za sprawą bogactwa składników odżywczych w nich zawartych, dzięki którym możliwe staje się poprawienie ogólnej sprawności naszego organizmu. Ponadto, jagody te są doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, dlatego też stają się przedmiotem dyskusji mającej na celu rozstrzygnięcie ich wpływu na zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych w przyszłości i zatrzymanie procesów starzenia się organizmu człowieka. Co jeszcze warto wiedzieć na temat tych niezwykłych owoców.

Jagody acai – charakterystyka

Jagody acai to owoce drzewa palmowego (Euterpe oleracea) naturalnie występującego na terenach deszczowych lasów amazońskich. Owoce te na pierwszy rzut oka mogą przypominać nam tradycyjne jagody, jednak swoją wielkością bliżej im do dojrzałych winogron. Jagody acai posiadają ciemnofioletowy kolor oraz kulisty kształt. Suszone owoce posiadają lekko gorzkawy smak, dlatego też zgodnie z zasadami kuchni azjatyckiej, przed ich podaniem należy je najpierw ugotować. Chociaż o niniejszych owocach i ich niezwykłych właściwościach usłyszeliśmy stosunkowo niedawno (głównie dzięki zachwytom dopływającym do nas z zagranicznych mediów), jagody acai znane i wykorzystywane były już wiele wieków temu przez rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej oraz Południowej. Jednak dopiero w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, jagody acai, a właściwie sok z acai został produktem eksportowym na tereny Ameryki Północnej, stając się tym samym doskonałym barwnikiem do lodów oraz sosem do licznych deserów. Niemniej jednak, po przeprowadzeniu wnikliwych analiz składu tych niezwykłych owoców, postanowiono również zacząć dodawać je do suplementów diety, mających na celu wsparcie funkcjonowania organizmu człowieka na wielu płaszczyznach.

Jagody acai – wartości odżywcze

Owoce acai, choć niewielkie, skrywają w sobie prawdziwe bogactwo składników odżywczych, w tym witamin i przeciwutleniaczy, które przyczyniają się do lepszego funkcjonowania organizmu człowieka. Szczegółowy skład niniejszych owoców został przedstawiony w poniższych tabelach.

Tabela nr 1. Jagody acai – wartość kaloryczna i wybrane składniki odżywcze 

WYBRANY SKŁADNIKWARTOŚĆ W 100 GRAMACH JAGÓD ACA
Wartość energetyczna w kaloriach (Kcal)533,9 Kcal
Błonnik44,2 gramów
Tłuszcz (całkowity)32,5 gramów
Węglowodany (łącznie)52,2 gramów
Białko8,1 grama

Tabela nr 2. Jagody acai – wybrane witaminy i składniki mineralne

WYBRANY SKŁADNIKZAWARTOŚĆ W 100 GRAMACH JAGÓD ACAI
Witamina A1002 IU (jednostek)
Witamina C<0,1 miligrama
Beta-karoten<5,0 IU (jednostek)
Żelazo 4,4 miligrama
Wapń260,0 miligramów

Tabela nr 3. Jagody acai – wybrane aminokwasy

WYBRANY SKŁADNIKZAWARTOŚĆ W PROCENTACH (%)
Kwas asparginowy0,83
Kwas glutaminowy0,80
Leucyna0,65
Prolina0,53
Walina0,51
Alanina0,46
Fenyloalanina
0,43
Lizyna0,43
Arginina0,42
Glicyna0,39
Izoleucyna0,38
Seryna0,32
Treonina0,31
Tyrozyna0,29
Cystyna0,18
Histydyna0,17
Tryptofan0,13
Metionina0,12
Hydroksyprolina< 0, 01
ŁĄCZNIE7,59%

Ponadto, w składzie niniejszych owoców znajdziemy również antocyjany (naturalne barwniki) oraz polifenole (wykazujące w większości działanie przeciwutleniające, dzięki któremu możliwe staje się zmniejszenie ryzyka występowania zaburzeń układu sercowo-naczyniowego oraz chorób nowotworowych w przyszłości).

jagody acai infografika 1

Jagody acai – właściwości zdrowotne

Owoce acai słyną ze swoich właściwości zdrowotnych, wśród których możemy wyróżnić nie tylko ich zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się skóry, ale również regulację procesów trawiennych w przebiegu licznych zaburzeń trawienia.

Jagody acai a ich wpływ na zwiększenie zasobów energetycznych – dzięki bogatej zawartości aminokwasów oraz niezbędnych mikroelementów, owoce acai przyczyniają się do szybszej regeneracji organizmu, a ponadto odpowiedzialne są za dostarczenie niezbędnej energii.

Jagody acai a ich wpływ na sprawność seksualną – za sprawą antyoksydantów oraz licznych substancji przeciwzapalnych, niniejsze owoce dbają o zapewnienie optymalnych warunków dla zwiększenia sprawności seksualnej oraz odczuwanego popędu.

Jagody acai a ich wpływ na objawy refluksu – antyoksydanty zawarte w owocach acai pomagają regenerować, a zarazem chronić dolny odcinek przewodu pokarmowego, odpowiedzialny za cofanie się kwaśnej treści żołądkowej. Dzięki regularnemu spożywaniu niniejszych owoców, możliwe staje się również zmniejszenie ryzyka powikłań związanych z chorobą refluksową (tj. owrzodzeń oraz stanów zapalnych w obrębie krtani).

Jagody acai a ich wpływ na zwalczanie wolnych rodników – dzięki przeciwutleniaczom zawartym w owocach acai możliwe staje się zwalczanie wolnych rodników (czyli utleniaczy odpowiedzialnych za osłabienie układu odpornościowego człowieka, przyczyniających się między innymi do zwiększenia ryzyka wystąpienia chorób otępiennych w przyszłości).

Jagody acai a ich wpływ na regulację poziomu cukru oraz tłuszczów we krwi – za sprawą niskiego indeksu glikemicznego, jagody acai stanowią cenny składnik w diecie osób zmagających się z problemem cukrzycy lub nietolerancji glukozy.

Jagody acai a ich wpływ na obniżanie poziomu ciśnienia – dzięki sterolom roślinnym, które znaleźć można w błonach komórkowych owoców acai, możliwe staje się zminimalizowanie objawów związanych z nieprawidłowym ciśnieniem krwi.

Jagody acai a ich wpływ na wzmocnienie odporności organizmu – regularne spożywanie owoców acai może przyczynić się do wzmocnienia układu immunologicznego, dzięki czemu możliwa staje się skuteczna walka z bakteriami oraz wirusami, szczególnie w okresie jesienno-zimowym.

Jagody acai a ich wpływ na profilaktykę chorób serca – za sprawą polifenoli zawartych w niniejszych owocach, możliwe staje się utrzymanie prawidłowej czynności układu sercowo-naczyniowego, a tym samym zmniejszenie ryzyka wystąpienia miażdżycy oraz innych chorób serca w przyszłości.

Jagody acai – wpływ na odchudzanie

Często zastanawiamy się, czy istnieją skuteczne środki lub tabletki na odchudzanie. W istocie jednak okazuje się, że odpowiedzi na to pytanie nie powinniśmy poszukiwać w laboratoriach chemicznych, a w naturze. W świetle licznych obserwacji można wysunąć śmiały wniosek, iż to właśnie owoce acai mogą przyczynić się do wspomożenia procesu odchudzania. Jak do tego dochodzi?

Acai, owoc na odchudzanie?

Chociaż są one niewielkie, jagody acai skrywają w sobie niezrównaną liczbę składników odżywczych, w tym witamin z grupy B oraz kwasów omega3. To między innymi właśnie dzięki nim, ale również za sprawą błonnika i fitosteroli roślinnych, niniejsze owoce doskonale wpływają na układ trawienny człowieka, przyczyniając się jednocześnie do przyspieszenia procesów przemiany materii oraz spalania tkanki tłuszczowej. Ponadto, spożywanie jagód acai doskonale wpływa na zmniejszenie odczuwanego zmęczenia, nawet po wysiłku fizycznym. Okazuje się również, że dodawanie niniejszych owoców do jednego z pięciu posiłków dziennie, jest w stanie zapewnić uczucie sytości, a tym samym uchronić nas przed podjadaniem między posiłkami. Należy jednak pamiętać, iż w walce o zdrowy wygląd sylwetki niezbędne jest również przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania oraz aktywnego stylu życia. Tylko takie połączenie jest w stanie zapewnić satysfakcjonujące efekty w walce z nadmiarem zbędnych kilogramów.

jagody acai infografika 2

Jagody acai – działanie pielęgnacyjne

Jagody acai wykazują szereg cennych właściwości, które zbawiennie wpływają nie tylko na wnętrze naszego ciała, ale również na wygląd naszej skóry. Okazuje się, iż niniejszy owoc stanowi cenny składnik w walce z procesem starzenia się skóry. Wszystko to za sprawą składników antyoksydacyjnych, które nie tylko chronią cerę przed szkodliwym wpływem wolnych rodników, ale również procesów oksydacyjnych. Dzięki temu, substancje pielęgnacyjne posiadające w swoim składzie znaczące ilości jagód acai, wywierają pozytywny wpływ na profilaktykę powstawania pierwszych zmarszczek. Ponadto, niniejszy owoc zawarty w składzie niektórych kosmetyków, może przyczynić się do wzmocnienia i ujędrnienia skóry, jak również wyraźniej redukcji podrażnień. Zarówno w drogeriach, aptekach, jak i sklepach internetowych, bez trudu znajdziemy zestaw kosmetyków zawierający w swoim składzie cenne jagody, dzięki czemu możliwe stanie się utrzymanie zdrowego i promiennego wyglądu skóry całego ciała.

Jagody acai – w jakiej formie występują?

Ze względu na fakt, iż owoce acai cieszą się coraz większą popularnością nie tylko wśród osób, które dbają o zdrowy wygląd swojej sylwetki, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych możemy je znaleźć pod różną postacią, na przykład:

  • Suszonych jagód acai;
  • Mrożonych jagód acai;
  • Tabletek z jagodami acai;
  • Oleju z jagód acai;
  • Soku z jagód acai;
  • Proszku z jagód acai.

Jagody acai – suszone: są jedną z najbardziej pożądanych postaci niniejszych owoców. W tej formie doskonale sprawdzają się one jako dodatek do słodkich deserów, owsianki oraz jogurtów naturalnych.

Jagody acai – mrożone: mrożone jagody acai są trudno dostępne, niemniej jednak można kupić je w nielicznych sklepach ze zdrową żywnością. Taka forma owoców doskonale sprawdzi się podczas przyrządzania domowych lodów oraz pełnowartościowych koktajli orzeźwiających.

Tabletki acai: to najczęściej i najłatwiej dostępna forma niniejszych owoców. Przed ich zakupem należy jednak dokładnie zapoznać się ze składem produktu, ponieważ tylko w nielicznych suplementach diety będziemy w stanie znaleźć wartościową ilość pożądanego składnika.

Olej z jagód acai: wspaniale sprawdza się jako skuteczny środek do pielęgnacji skóry i włosów. Wystarczy nawet niewielka ilość niniejszej substancji, aby znacząco poprawić kondycję cery.

Sok z jagód acai: mimo wysokiej ceny (nawet 80 zł za 1 litr), niniejszy produkt cieszy się stale rosnącą popularnością. Sok z acai posiada cenne właściwości, które przyczyniają się do wyraźnej poprawy naszej kondycji oraz samopoczucia.

Jagody acai – proszek: posiada bogatą zawartość składników odżywczych, a przy tym cieszy się łatwiejszą dostępnością oraz niższą ceną, dlatego też tak często wybierany jest przez większość konsumentów.

Jagody acai – gdzie możemy je kupić?

Niniejsze owoce bez trudu możemy znaleźć w większości sklepów ze zdrową żywnością (zarówno tych stacjonarnych, jak również online). Oczywiście cena jagód acai różni się w zależności od formy, wielkości oraz jakości produktu. Dlatego też, przed dokonaniem zakupu, warto dokładnie zapoznać się z składem i rzeczywistą zawartością jagód acai w wybranym produkcie. Ze względu na fakt, iż w Polsce nie mamy możliwości zakupienia świeżych jagód, najczęściej spotkać możemy je formie tabletek, proszku lub soku.

Jagody acai – opinie lekarzy i specjalistów?

Zarówno w świetle badań naukowych, jak i w opinii specjalistów, jagody acai stanowią cenne źródło składników odżywczych, które pozytywnie wpływają na zdrowie i samopoczucie człowieka. Dlatego też, z powodzeniem mogą one stosowane być w diecie osób, które dbają nie tylko o piękny wygląd swojej sylwetki, ale przede wszystkim o dobrą kondycję swojego organizmu. Według koreańskich naukowców, niniejszy składnik może również przyczynić się do znacznego spowolnienia procesów starzenia się skóry. W związku z tym, jagody acai coraz częściej możemy spotkać w składzie kosmetyków przeznaczonych do pielęgnacji ciała. Udowodniony również został pozytywny wpływ niniejszych owoców na procesy metaboliczne zachodzące w organizmie człowieka. Okazuje się, że wzbogacenie zrównoważonej diety o cenne jagody, w połączeniu z odpowiednią dawką aktywności fizycznej, może przyczynić się do przyspieszenia procesów odchudzania. I o ile tabletki z jagód acai stanowią jedną z najczęściej wybieranych form suplementacji niniejszych owoców, o tyle znacznie więcej cennych wartości odżywczych znajdziemy zarówno w formie proszku, jak i soku z acai.

Jagody acai – jak stosować?

Zalecane stosowanie uzależnione jest od formy, w jakiej mamy zamiar spożywać niniejsze owoce.

Tabletki z jagód acai – dawkowanie: W większości przypadków, suplementy diety zawierające w swoim składzie cenne owoce należy spożywać nie częściej niż raz dziennie (po jednej tabletce). Niemniej jednak, przed rozpoczęciem dawkowania niniejszego leku należy zasięgnąć opinii farmaceuty, lekarza lub dietetyka oraz dokładnie zapoznać się z informacjami znajdującymi się na ulotce lub etykiecie produktu.

Sok z acai – dawkowanie: W celu zwiększenia odporności oraz poprawy funkcjonowania organizmu, sok z jagód acai należy spożywać od 2 do 3 razy dziennie w dawce nieprzekraczającej 30ml. U dzieci dawka ta wynosić powinna 15-20ml na dobę.

Proszek z jagód acai – dawkowanie: Niniejsza forma produktu doskonale nadaje się jako dodatek do licznych koktajli oraz jogurtu. Dzienna dawka sproszkowanych owoców acai nie powinna przekraczać 5-10 gramów. Należy również pamiętać, aby jagód nie poddawać obróbce termicznej, ponieważ w ten sposób możemy pozbyć się cennych składników odżywczych.

Zanim jednak zaczniemy na stałe wprowadzać niniejszy składnik do naszej codziennej diety, warto zapoznać się z opinią lekarza, farmaceuty lub dietetyka, który pomoże nam dobrać odpowiednią dawkę produktu do indywidualnych potrzeb naszego organizmu.

Jagody acai – przeciwwskazania i skutki uboczne

Przeciwwskazaniem do stosowania jagód acai (szczególnie w formie tabletek) jest między innymi:

  • Nadwrażliwość na którykolwiek ze składników znajdujących się w stosowanym produkcie;
  • Okres ciąży i karmienia piersią.

Częste spożywanie niniejszych owoców (w nadmiernych ilościach) może doprowadzić do wywołania określonych skutków ubocznych, wśród których możemy wyróżnić:

  • Problemy żołądkowo-jelitowe, w tym: biegunki oraz uporczywe wzdęcia.

Należy również pamiętać, że jagody acai mogą wywoływać u niektórych osób reakcję alergiczną. Dlatego też, przed wprowadzeniem ich do swojej codziennej diety warto wykonać próbę uczuleniową.

Jagody acai – zestawienie zalet i wad

JAGODY ACAI
ZALETYWADY
Jagody acai to prawdziwa skarbnica składników odżywczych;Spożywanie nadmiernych ilości jagód acai może doprowadzić do wywołania objawów niepożądanych;
Spożywanie niniejszych owoców może wywierać pozytywny wpływ na nasze zdrowie;U niektórych osób, niniejsze owoce mogą wywołać reakcję alergiczną.
Owoce acai mogą przyczynić się do obniżenia ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych w przyszłości;
Jagody acai wpływają na efektywne odchudzanie (jeśli stanowią składnik zrównoważonej diety i aktywnego stylu życia);
Niniejsze jagody wpływają na spowolnienie procesów starzenia się i dodatkowo dbają o zdrowy i promienny wygląd naszej skóry;
Owoce acai stanowią doskonały dodatek zarówno do słodkich deserów, jak i pełnowartościowych śniadań.

Jagody acai – przepisy

Owoce acai to doskonały dodatek do pełnowartościowego śniadania. Wystarczy kilka składników, aby stworzyć smaczną kompozycję, która dostarczy nam energię na cały poranek.

sniadaniowy bowl z jagodami acai

Składniki:

  • Około 40 gramów wybranych płatków owsianych (lub jaglanych);
  • Szklanka mleka roślinnego (np. sojowego lub kokosowego);
  • 10-15 gramów sproszkowanych jagód acai;
  • Garść migdałów;
  • 1 łyżeczka siemienia lnianego;
  • 5 świeżych truskawek;
  • Łyżeczka syropu klonowego (lub syropu z agawy);
  • Szczypta cynamonu do smaku.

Przygotowanie:

Krok I: Płatki ugotuj zgodnie z instrukcją na opakowaniu, a na koniec dodaj do nich łyżeczkę jagód acai i dokładnie wymieszaj całość;

Krok II: Przypraw płatki przy pomocy syropu klonowego oraz niewielkiej ilości cynamonu;

Krok III: Przełóż płatki do miski, a następnie pokrój truskawki w cienkie plastry i ułóż je na owsiance;

Krok IV: Do całości dodaj migdały oraz siemię lniane.

Jagody acai to bezwątpienia cenny składnik, który powinien na stałe zagościć w diecie osób, które cenią sobie nie tylko zdrowie, ale również dobre samopoczucie. Za sprawą bogatej zawartości składników odżywczych oraz ich niezwykłego wpływy na funkcjonowanie organizmu człowieka, niniejsze owoce na stałe zostały wpisane do grupy tak zwanych „super foods”.

Bibliografia:

  1. Cieślik E, Gręda A, Adamus W. Contents of polyphenols in fruit and vegetables. Food Chem 2006; 94:135-42.
  2. Fillon M. The secret from the Amazon. Breakthrougns in health 2006; 4:43-9.
  3. Hassomoto NMA, Genovese MI, Lajolo FM. Antioxidant activity of dietary fruits, vegetables and commercial frozen fruit pulps. J Agric Food Chem 2006; 53:2928-35.
  4. Sikora E, Cieślik E. Występowanie przeciwutleniaczy w owocach jagodowych. [W:] Grajek W (red.), Przeciwutleniacze w żywności. WN-T, Warszawa 2007; 201-9.
  5. Sikora E, Cieślik E, Topolska K. The sources of natural antioxidants. Acta Sci Pol Technol Aliment 2008; 5-17.
  6. Surma-Zadora M, Cieślik E. Właściwości funkcjonalne związków fenolowych. Żyw Człow Metab 2007; 34(6):1648-56
  7. Surma-Zadora M, Cieślik E, Florkiewicz A. Antioxidant potential of Acai berry (Euterpe oleracea Mart.). Int Conf Risk Factors of Food Chain, 17th Sept. 2008, Kraków.

 

Zostaw komentarz

Ta strona używa plików cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Akceptuję Poznaj szczegóły

error: