Strona główna Dieta Jak odkwasić organizm? Dieta odkwaszająca

Jak odkwasić organizm? Dieta odkwaszająca

by Redakcja
cytryny

Zakwaszenie organizmu w ciągu ostatnich lat stało się modnym terminem. Przypisuje się mu szereg objawów wpływających na nasze codzienne samopoczucie. Lista symptomów zakwaszenia jest bardzo długa i z pewnością każdy z nas doświadczył ich w swoim życiu. I chociaż środowiska medyczne stale spierają się między sobą, czy zakwaszenie organizmu w ogóle istnieje, grono specjalistów wierzy, że to właśnie nieodpowiednia dieta, obfitująca w produkty o dużej kwasowości, odpowiedzialna jest za obniżenie naszego samopoczucia i większość dotykających nas chorób. A jakie są najważniejsze założenia diety oczyszczającej organizm? O tym w dalszej części tekstu. 

Na czym polega zakwaszenie organizmu i jakie są jego objawy?

Według twórców niniejszej teorii, zakwaszenie organizmu polega na gromadzeniu się w organizmie nadmiaru kwaśnych pozostałości przemiany materii, które z kolei doprowadzają do wysoce szkodliwego zanieczyszczenia płynu międzykomórkowego. Dodatkowo, stan zakwaszenia organizmu może doprowadzić do stwardnienia czerwonych komórek, powodując tym samym ich utrudniony transport w naczyniach włosowatych, odpowiedzialnych za przekazywanie wartościowych składników odżywczych oraz za usuwanie nagromadzonych w naszym ciele zanieczyszczeń. Okazuje się również, że zdaniem niektórych specjalistów, zakwaszenie organizmu (spowodowane głównie nieodpowiednią dietą) doprowadza do zgęstnienia krwi, podniesienia jej ciśnienia i zaburzeń jej przepływu w układach naszego ciała, czego następstwem jest zaburzenie ich funkcjonowania. 

odkwaszanie organizmu

Zakwaszenie organizmu – objawy

Zakwaszony organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Tak twierdzą zwolennicy teorii, uświadamiając nam jednocześnie, że nieodpowiednia dieta, stosowanie licznych używek (w tym picie alkoholu, palenie papierosów), niska aktywność fizyczna oraz spożywanie niedostatecznej ilości płynów w ciągu dnia, doprowadza do wywołania niepożądanych konsekwencji, wśród których możemy wyróżnić:

  • Częste zaparcia, wzdęcia oraz problemy trawienne; 
  • Bóle mięśni i stawów, przewlekłe bóle kręgosłupa oraz dolegliwości reumatyczne; 
  • Nadmierne i nieuzasadnione przybieranie na wadze;
  • Zmniejszenie wydolności organizmu, podwyższenie poziomu „złego” cholesterolu oraz częste migreny; 
  • Wypadanie włosów, przesuszenie skóry, wypryski oraz łamliwość paznokci; 
  • Próchnicę, a nawet paradontozę; 
  • Obniżenie nastroju (a w niektórych przypadkach nawet depresję), problemy ze snem. 

 

Jak sprawdzić czy nasz organizm jest zakwaszony?

Jak sprawdzić zakwaszenie organizmu? Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. Wystarczy obserwować u siebie występowanie i stopień nasilenia powyższych objawów. Ponadto, w większości aptek bez przeszkód możemy nabyć specjalny test, z pomocą którego będziemy w stanie wykonać dokładny, dobowy bilans moczu wskazujący na poziom zakwaszenia organizmu. 

Zakwaszenie organizmu – test

Test na zakwaszenie organizmu polega na pięciokrotnym pomiarze poziomu pH znajdującego się w naszym moczu. Rozpoczynając od pobrania jego pierwszej próbki – bezpośrednio po przebudzeniu, a następnie kolejnych czterech próbek w odstępach kilkugodzinnych. Wyniki powyższego eksperymentu można w łatwy sposób zinterpretować. 

BRAK ZAKWASZENIA – taki wyniki uzyskamy, jeśli nakreślona przez nas krzywa (stworzona na podstawie wyników pH z pobranych próbek moczu) będzie wykazywała znaczne wahania wskaźnika kwasowości. 

ZAKWASZENIE ORGANIZMU – taki wynik możemy zinterpretować na podstawie krzywej lekko wznoszącej się ku górze. 

zakwaszenie organizmu dieta

Czy dieta może wpłynąć na zakwaszenie organizmu?

Zdaniem zwolenników niniejszej teorii, to właśnie stosowana przez nas dieta w głównej mierze wpływa na wywołanie stanu zakwaszenia organizmu. Ogólne ustalenia dotyczące zakwaszenia wskazują, iż za wywołanie niniejszego stanu w organizmie człowieka odpowiedzialne może być:

  • Spożywanie nadmiernych ilości białka zwierzęcego (w tym: czerwonego mięsa, mleka oraz jaj);
  • Zbyt mała ilość spożywanych w ciągu dnia świeżych warzyw i owoców; 
  • Spożywanie nadmiernych ilości mąki pszennej oraz białego cukru; 
  • Spożywanie nadmiernej ilości produktów przetworzonych, w tym sosów, słodyczy i słonych przekąsek. 

W celu określenia dokładnych wskazań żywieniowych, specjaliści zajmujący się tematem zakwaszenia organizmu opracowali specjalne tabele, na podstawie których z łatwością jesteśmy w stanie odróżnić produkty zasadowe oraz kwaśne. 

Co odkwasza, a co zakwasza organizm – tabela

NAJPOPULARNIEJSZE PRODUKTY SPOŻYWCZE W PODZIALE NA KWAŚNE I ZASADOWE
Lp.Żywność kwaśnaŻywność zasadowa
1.Ser camembert, ser ementaler, parmezan, twaróg, ser śmietankowyJogurt, maślanka, mleko kozie, mleko owcze, mleko krowie (odtłuszczone)
2.Mięso wieprzowe, gęś, cielęcina, podroby, wołowina, dróbBiała fasola (świeża), zielony groszek (świeży), dynia, kapusta, jarmuż, chrzan, cebula, pieczarki, pomidory, rzodkiewka
3.Orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy ziemneArbuz, jabłko, gruszka, truskawki, żurawina, ananasy, pomarańcze, jeżyny, śliwki, daktyle, maliny, brzoskwinie, migdały, słonecznik

Warto również wspomnieć, iż zdaniem zwolenników teorii o zakwaszeniu organizmu, na wywołanie objawów niepożądanych wpływają również:

  • Zbyt niska aktywność fizyczna; oraz
  • Nadmierna ilość stresu w codziennym życiu.

Dieta na odkwaszenie organizmu – zasady ogólne

Dieta odkwaszająca organizm w głównej mierze oparta została o zasady zdrowego odżywiania. Dlatego też, w celu przywrócenia odpowiedniego poziomu pH, niezbędne jest przestrzeganie wszystkich podanych niżej zasad. 

Po pierwsze: Ogranicz spożycie białka zwierzęcego, a w jego miejsce wprowadź produkty roślinne (np. soję), które są w stanie zapewnić Ci odpowiedni dowóz niniejszego składnika; 

Po drugie: Unikaj spożywania nasyconych kwasów tłuszczowych, które znajdziesz między innymi w maśle, smalcu oraz tłustym mięsie. Zamiast tego wybieraj naturalne tłuszcze roślinne, takie jak olej rzepakowy, czy olej lniany; 

Po trzecie: Wyklucz ze swojej diety spożywanie słodyczy w każdej postaci. W ich miejsce wprowadź za to świeże owoce oraz koktajle owocowo-warzywne, które skutecznie oczyszczą Twój organizm;

Po czwarte: Podczas spożywania posiłków, pamiętaj o jego dokładnym rozgryzaniu w jamie ustnej, dzięki temu łatwiej i szybciej zostanie ono strawione, jednocześnie zmniejszając ryzyka wystąpienia uporczywych objawów trawiennych (min. zgagi); 

Po piąte: Całkowicie wyklucz ze swojej diety spożywanie alkoholu, picie kawy oraz palenie papierosów, dzięki temu nie tylko odkwasisz organizm, ale również znacząco zmniejszysz ryzyko występowania chorób układu sercowo-naczyniowego w przyszłości;

Po szóste: Każdego dnia wykonuj co najmniej 30 minut ćwiczeń o umiarkowanym natężeniu. W miesiącach letnich, korzystaj z pięknej pogody i wybierz się na długi spacer po lesie, lub krótką przebieżkę po parku; 

Po siódme: Ogranicz udział stresu w swoim codziennym życiu, staraj się nie poddawać emocjom, korzystaj z technik relaksacyjnych i w miarę możliwości wypoczywaj jak najczęściej w otoczeniu natury oraz życzliwych Ci osób; 

Po ósme: Nie zapominaj o odpowiednim nawadnianiu organizmu. Zrezygnuj z gazowanych oraz słodzonych napojów. Wybieraj raczej wodę nisko-zmineralizowaną (charakteryzującą się niewielką zawartością sodu);

Po dziewiąte: Pamiętaj o tym, aby spożywać posiłki o stałych porach i w regularnych odstępach czasowych. Dzięki temu, nie tylko zmniejszysz ryzyko zakwaszenia organizmu, ale również będziesz w stanie utrzymać stały poziom glukozy w swojej krwi, a tym samym zmniejszyć ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II w przyszłości. 

Jakie napoje można spożywać w trakcie stosowania diety oczyszczającej organizm?

Jeśli chcesz oczyszczać organizm, wybieraj raczej czystą, filtrowaną wodę. Zamiast czarnej lub owocowej herbaty, pij herbatę ziołową (liść brzozy, mniszek lekarski) lub zieloną. W trakcie stosowania niniejszej diety, dopuszczalne jest spożywanie niewielkich ilości czerwonego wina wytrawnego oraz gorzkiego piwa.

 

Jakie przyprawy można stosować w trakcie diety odkwaszającej?

Zapomnij o soli, w jej miejsce stosuj natomiast takie przyprawy, jak: kurkuma, majeranek, pieprz typu cayen oraz imbir. 

Dieta odkwaszająca organizm – przykładowy jadłospis na cały tydzień

Dieta odkwaszająca w głównej mierze opiera się o zasady zdrowego odżywiania. Zakłada ona, iż w naszych posiłkach powinno pojawić się więcej świeżych warzyw i owoców (przynajmniej 50% porcji) i znacznie mniej produktów wysokoprzetworzonych oraz tłustego mięsa. W oparciu o te wytyczne, przygotowany został siedmiodniowy jadłospis, dzięki któremu nie tylko zyskamy lepsze samopoczucie, ale również (zdaniem autorów teorii) oczyścimy nasz organizm. 

JAK ODKWASIĆ ORGANIZM - PRZEPISY
DzieńI ŚniadanieII ŚniadanieObiadPodwieczorekKolacja
I1 kromka pieczywa żytniego z dodatkiem koziego sera oraz sałatki ze świeżych pomidorów koktajlowych i kiełków brokułu. Do picia: szklanka wody z 2 plastrami cytrynySałatka owocowa z jabłek, gruszki i suszonej żurawiny polana jogurtem naturalnym i posypana ziarnami słonecznika. Do picia: herbata zielona bez cukru (parzona w temperaturze nieprzekraczającej 70oC)Porcja gotowanego na parze łososia z dodatkiem gotowanych szparagów. Do picia: szklanka wody filtrowanej z dodatkiem lodu i liści miętyPieczone jabłko z dodatkiem cynamonu i rodzynek. Do picia: herbata rumiankowaSałatka z cykorii, pomidorów koktajlowych, zielonego ogórka, kiełków brokułu oraz nasion dyni, polana delikatnym sosem cytrynowo-ziołowym. Do picia: szklanka wody z dodatkiem liści mięty i plastra cytryny
IIJogurt naturalny z dodatkiem świeżych borówek, truskawek i płatków owsianych. Do picia: szklanka wody z 2 plastrami cytrynyKoktajl ze świeżych owoców (bananów, moreli i malin) z dodatkiem mleka sojowego). Do picia: herbata zielona z dodatkiem lodu i 1 plastra grejpfrutaKotlety z ciecierzycy z dodatkiem aromatycznej sałatki z rukoli, granatu oraz prażonych migdałów. Do picia: szklanka wody filtrowanejKasza jaglana z dodatkiem suszonych śliwek i odrobiny miodu. Do picia: delikatna herbata koperkowaPieczona papryka zielona, faszerowana pomidorami, serem kozim i tymiankiem. Do picia: szklanka wody filtrowanej z dodatkiem liści mięty
IIIPłatki jaglane z dodatkiem mleka kokosowego, suszonych jagód goji oraz banana. Do picia: szklanka wody filtrowanej z 2 plastrami cytrynySałatka owocowa (z ananasów, borówek i pomarańczy) polana jogurtem naturalnym z dodatkiem płatków kokosowych. Do picia: herbata zielonaKalafior pieczony z dodatkiem sałatki ze świeżej sałaty, rzodkiewki, pomidorów i szczypiorku. Do picia: delikatna herbata koperkowaMus owocowy (truskawkowo-malinowy) z dodatkiem niewielkiej ilości bitej śmietany. Do picia: szklanka wody z lodem i liśćmi miętyWarzywa pieczone na parze (marchew, kalafior, cukinia) z dodatkiem niewielkiej ilości (ok. 50g) ryżu brązowego. Do picia: ciepła herbata miętowa
IV1 Kromka pieczywa żytniego z dodatkiem pasty sojowej oraz świeżych pomidorów koktajlowych i cykorii. Do picia: szklanka wody filtrowanej z 2 plastrami cytrynyKoktajl owocowy (jeżyny, tryskawki, borówki) z dodatkiem niewielkiej ilości jogurtu naturalnego. Do picia: herbata zielona z dodatkiem truskawek, cytryny i kilku kostek loduMłoda kapusta zielona z dodatkiem pieczonych kurek i niewielkiej ilości kaszy gryczanej. Do picia: delikatna herbata miętowa1 kawałek ciasta marchewkowego (pieczonego bez użycia tłuszczów roślinnych) z dodatkiem orzechów włoskich. Do picia: Szklanka wody filtrowanej z liśćmi miętySałatka ze świeżego szpinaku, pomidorów koktajlowych oraz grillowanego tofu. Do picia: delikatna herbata z brzozy
VJogurt naturalny z dodatkiem świeżych jabłek, gruszki oraz rodzynek. Do picia: szklanka wody filtrowanej z 2 plastrami cytryny.Mus owocowy (truskawka, kiwi, banan) z dodatkiem kilku kostek lodu, udekorowany świeżymi liśćmi mięty. Do picia: schłodzona herbata zielona z dodatkiem grejpfrutaKawałek piersi z kurczaka gotowanej na parze z dodatkiem świeżego zielonego groszku, pieczonej marchwi i kalafiora. Do picia: szklanka wody filtrowanej z dodatkiem miętyNaturalny kisiel truskawkowy. Do picia: napar z mniszka lekarskiegoSałatka z gotowanych buraczków z dodatkiem utartego czosnku, oliwy z oliwek i niewielkiej ilości naturalnego miodu. Do picia: szklanka wody filtrowanej z dodatkiem cytryny i liści mięty
VIPłatki owsiane z dodatkiem świeżych owoców (borówek, brzoskwini i truskawek) z odrobiną płatków kokosowych. Do picia: szklanka wody filtrowanej z 2 plastrami cytrynyMieszanka suszonych owoców: śliwek, moreli i rodzynek z dodatkiem niewielkiej ilości migdałów. Do picia: herbata zielona z dodatkiem truskawek, grejpfruta oraz kilku kostek loduPieczony filet z sandacza z sałatką z młodych liści szpinaku, pieczonych pomidorów koktajlowych oraz niewielkiej ilości koziego sera polanych niewielką ilością oleju lnianego. Do picia: szklanka wody filtrowanejKoktajl owocowo-warzywny (z jarmużu, jabłek i pomarańczy). Do picia: delikatna herbata rumiankowaZupa-krem z marchwi z dodatkiem prażonych pestek słonecznika. Do picia: szklanka wody z dodatkiem świeżych owoców oraz liści mięty
VIIJajecznica z dwóch jajek z dodatkiem pomidorów, świeżego szczypiorku z kromką chleba żytniego. Do picia: szklanka wody filtrowanej z 2 plastrami cytrynyDomowe lody kokosowe z dodatkiem świeżych owoców: truskawek, jeżyn, malin i jagód. Do picia: delikatna kawa zbożowa z dodatkiem niewielkiej ilości mleka koziegoPieczona pierś z kaczki w towarzystwie delikatnego sosu żurawinowego z dodatkiem pieczonych ziemniaków z tymiankiem. Do picia: szklanka wody filtrowanej z mrożonymi owocami (np. malinami lub truskawkami)Koktajl warzywny (z jarmużu, jabłka oraz marchwi). Do picia: delikatna herbata miętowaBakłażany faszerowane pomidorami, serem kozim, tymiankiem oraz prażonym słonecznikiem. Do picia: mała lampka wina wytrawnego i szklanka wody filtrowanej

Inne metody odkwaszania organizmu

drzewo na łace

W związku z rosnącą popularnością teorii zakwaszenia organizmu, wzrasta również liczba rozwiązań, które mają na celu przywrócenie prawidłowej równowagi kwasowo-zasadowej. Najciekawsze z nich zostały przedstawione w poniższej części artykułu.

Po pierwsze: OCZYSZCZANIE ORGANIZMU CYTRYNĄ

Wiele popularnych gwiazd telewizji i Internetu dzieli się swoimi sposobami na utrzymanie pięknej sylwetki i zdrowego wyglądu skóry. Wśród nich znajdziemy informację, iż pierwszym napojem gwiazd w ciągu dnia jest szklanka ciepłej wody z cytryną. Jednak, czy cytryna (bo przecież kwaśna) faktycznie może wpłynąć na zmniejszenie poziomu zakwaszenia naszego organizmu? Okazuje się, że szklanka wody z cytryną może stanowić nie tylko cenne źródło witaminy C, ale również przeciwutleniaczy, które chronią nasz organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Ponadto, niniejszy napój wspomaga procesy trawienne i skutecznie oczyszcza nasz organizm z nadmiaru szkodliwych toksyn. Należy jednak pamiętać, aby niniejszą miksturę wypić na 30 minut przed planowanym śniadaniem.

Po drugie: JAK ODKWASIĆ ORGANIZM SODĄ

Zdaniem wielu propagatorów teorii o zakwaszeniu organizmu, soda oczyszczona może stanowić skuteczny lek w walce z niniejszym problemem. Ponadto, picie niewielkich ilości sody oczyszczonej (około 1 płaskiej łyżeczki) w połączeniu z wodą filtrowaną jest w stanie wpłynąć między innymi na: usprawnienie procesów trawiennych, zmniejszenie bólu gardła, złagodzenie objawów zgagi oraz przykrego zapachu z ust. 

Po trzecie: ODKWASZENIA ORGANIZMU – TABLETKI

Wzrost zainteresowania teorią o zakwaszeniu organizmu wywołał na rynku farmaceutycznym niemałe zamieszanie. W związku z tym, producenci leków prześcigają się w pomysłach na wymyślenie skutecznych tabletek, dzięki którym proces odkwaszania organizmu stanie się jeszcze łatwiejszy. Należy jednak przy tym pamiętać, że aby osiągnąć pełne efekty, najlepiej jest stosować zarówno polecane środki farmaceutyczne, jak i przestrzegać najważniejszych zaleceń diety alkaicznej (odkwaszającej organizm). 

Bibliografia:

  1. Adeva M. M., Suto G.: Diet – induced metabolic acidosis. Clin Nutr. 2011; 30(4): 416 – 421;
  2. Buclin T., Cosma M., Appenzeller M i wsp.: Diet acids and alkalis influence calcium retention in bone. Osteoporos Int 2001;12:493–9;
  3. Deriemaeker P., Aerenhouts D., Hebbelinck M., Clarys P.: Nutrient based estimation of acid-base balance in vegetarians and non – vegetarians. Plant Foods Hum Nutr. 2010; 65(1): 77 – 82;
  4. Fenton T. R., Huang T.: Systematic review of the association between dietary acid load, alkaline water and cancer. BMJ Open 2016; 6: e010438. doi:10.1136/ bmjopen-2015-010438;
  5. Guzek W. J. Patofizjologia człowieka w zarysie. PZWL. Warszawa 2015;
  6. Gryzińska H. Kompleksowe odkwaszanie organizmu.2016;
  7. Reddy S. T., Wang C. Y., Sakhaee K. i wsp.: Effect of low-carbohydrate high-protein diets on acid-base balance, stone-forming propensity, and calcium metabolism. American Journal of Kidney Diseases. 2002; 40, no. 2, pp. 265– 274, 2002;
  8. Schwalfenberg G. K.: The Alkaline Diet: Is There Evidence That an Alkaline pH Diet Benefits Health? Journal of Environmental and Public Health. 2012; 7: doi:10.1155/2012/72763.

 

Zostaw komentarz

Ta strona używa plików cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Akceptuję Poznaj szczegóły

error: